.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
عصر جدید برکناری‌ها؛ نفر بعدی کیست؟

سه برکناری در عرض یک هفته: یک وزیر، یک معاون وزیر و یک رئیس سازمان. برکناری‌های مداوم در دومین سال حیات دولت خبر از تغییر و تحولات جدید می‌دهد. به خصوص که دو تن از این سه نفر یعنی محمدعلی رامین و مهرداد بذرپاش از یاران دیرین محمود احمدی‌نژاد بودند و منوچهر متکی نیز پرسابقه‌ترین وزیر کابینه به شمار می‌رفت.

رامین؛ عزل دشمن صهیونیست‌ها؟
به گزارش فرارو؛ هم «اسامه بن زید» از لشکر احمدی‌نژاد رفت، هم کسی که به بذرپاش این لقب بزرگ را داده بود. دقایقی پیش خبرگزاری دولت اعلام کرد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدعلی رامین، معاونت مطبوعاتی خود را بر کنار کرده و محمدجعفر محمدزاده را به جای وی به کار گماشته است.

حضور رامین در کنار محمود احمدی‌نژاد به دوره نخست ریاست جمهوری وی باز می‌گشت. جایی که وی در حلقه مشاوران محمود احمدی‌نژاد جای گرفت تا نقش ویژه‌ای در مسئله هولوکاست که به نوعی نخستین خبرسازی جهانی رئیس جمهور جدید ایران بود به ایفای نقش بپردازد. محمدعلی رامین دبیر کنفرانس بین المللی هولوکاست و دبیرکل بنیاد جهانی هولوکاست شد، تا به تحقیق درباره این مسئله تاریخی بپردازد.

سابقه فعالیت‌های سیاسی محمدعلی رامین به دوران دانش‌جویی وی در خارج از کشور بازمی‌گردد. وی در دوران پس از انقلاب تا سال 73 در کشور آلمان حضور داشت و شاید در همین کشور ارتباطاتی را برقرار کرد که در برگزاری همایش جهانی هولوکاست در ایران به کار او آمد. همایشی که به خاطر حضور برخی نیروهای نئونازی در آن، رامین مورد انتقاد قرار گرفت؛ اما از سویی دیگر به واسطه حضور خاخام‌های ضداسرائیلی اسباب تقدیر شد.

وی در دوره اول ریاست جمهوری احمدی‌نژاد، البته سمت دبیر سیاسی ستاد رایحه خوش خدمت را نیز بر عهده داشت. ستادی که فعالیت مضاعفی برای انتخابات دوره سوم شوراهای شهر و روستا انجام داد. مهرداد بذرپاش در همین انتخابات، سرلیست این ستاد در شهر تهران بود و در همین انتخابات بود که از سوی محمدعلی رامین به اسامه بن زید تشبیه شد: «جوانی که محمود احمدی‌نژاد پرچم‌داری را به وی سپرده بود».

در کوران انتخابات ریاست جمهوری دوره دهم، رامین از اعضای پر و پا قرص کمپین انتخاباتی محمود احمدی‌نژاد بود. در همین دوران بود که حضور فرزند وی در ستاد انتخاباتی احمدی‌نژاد سر و صدا به پا کرد و برای نخستین بار «صهیونیست» بودن برخی رسانه‌ها از سوی وی اعلام شد.

رامین این اتهام را بارها و بارها در ماه‌های بعد تکرار کرد. زمانی که وی به سمت معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد منصوب شده بود و سخن از دوران نویی برای مطبوعات می‌گفت. دورانی که از نظر وی باید به چاپ روزنامه‌هایی با شمارگان میلیونی منتهی می‌شد، اما از نظر خبرنگاران تنها توقیف مطبوعات را افزایش داد.

وی بارها و بارها رسانه‌های منتقد و برخی خبرنگاران فعال در آن‌ها را «صهیونیستی» و عوامل صهیونیسم دانست، تا سرانجام پیش از این که بتواند رویاهای خود را برای مطبوعات داخلی محقق کند، جای خود را به دیگری دهد. محمدزاده، کسی که شاید نزدیکی بسیار بیش‌تری به «اسفندیار رحیم‌مشایی» داشته باشد.

مهرداد بذرپاش: اسامه اخراجی!
«رفتنم از این سازمان محتمل است و تا پایان جلسه امروز هیأت دولت این موضوع قطعی می شود». این پاسخ مهرداد بذرپاش به خبر برکناری خود از ریاست سازمان ملی جوانان بود. بذرپاش که در روزهای گرم سال 88 و در واکنش به خبر انتصاب خود به عنوان رئیس سازمان ملی جوانان گفته بود: «به عنوان سرباز وطن هر جا که لازم باشد خدمت می‌کنم»، در شرایطی از این سمت برکنار شد (یا کناره گرفت) که 10 روز پیش‌تر نیز دوران حضور وی در هیئت مدیره سایپا نیز به پایان رسید و کس دیگری جایگزین سمت او شد.

بذرپاش از فعالین بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف بود که پس از پایان دوره کارشناسی خود در طی مدت 6 سال، همواره در کنار محمود احمدی‌نژاد فعالیت می‌کرده است. بذرپاش فعالیت سیاسی خارج از دانشگاه‌ خود را از شهرداری تهران آغاز کرد. جایی که وی رئیس گروه مشاوران جوان احمدی‌نژادِ شهردار بود.

یک سال پس از انتخابات سال 84، وی در عرصه انتخابات شوراها، چنان که ذکرش رفت حضور پیدا کرد، اما جایگاهی بهتر از نفر بیست و هفتم تهران نتوانست کسب کند. وی بلافاصله به سمت مدیر عاملی شرکت پارس خودرو منصوب شد تا دوران «ماشینی» وی آغاز شود. دورانی که وی تا بالاترین مقام شرکت سایپا ارتقا پیدا کرد و البته این زمزمه در نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری 88 به گوش رسید که وی به زودی به ریاست شستا (شرکت سرمایه‌گذاری سازمان تامین اجتماعی) منصوب خواهد شد.

وی در دوران حضور خود در صنعت، البته دست به اقدامی فرهنگی نیز زد و آن تاسیس روزنامه وطن امروز بود. روزنامه‌ای که یکی از مهم‌ترین حامیان رسانه‌ای دولت از سال 87 تا کنون به شمار می‌رفته است. در کابینه دوم احمدی‌نژاد وی به ریاست سازمان ملی جوانان منصوب شد، چرا که بخش صنعتی دولت به فردی مهم‌تر از وی واگذار شده بود.

اما بذرپاش با طرح‌های جنجالیش در این سازمان نظیر گواهی‌نامه ازدواج و سامان‌دهی ازدواج نتوانست بیشتر از 18 ماه دوام بیاورد و اینک جای خود را به زنی که گفته می‌شود از نزدیکان حمید بقایی، میراث‌دار مشایی در سازمان میراث فرهنگی است، خواهد داد. اسامه از لشکر اخراج شد، هر چند مشایی گفته است: «بذرپاش از 2 سال پیش به دنبال کناره گیری از ریاست سازمان ملی جوانان بوده است!»، البته بذرپاش 1 سال و نیم پیش به این سمت منصوب شد.

منوچهر متکی: پیمانه‌ای که لبریز شد!
جنجالی‌ترین خبر پیش از این که ایران به تعطیلی‌های محرم برود، برکناری منوچهر متکی، وزیر امور خارجه در حین ماموریتی حساس در کشور سنگال بود. برکناری وی شگفت‌زدگی اصحاب دیپلماسی در مجلس، یعنی اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی را در پی داشت.

برکناری متکی البته حواشی بسیاری داشت. متکی در جلسه تودیع و معارفه خود حضور پیدا نکرد، اما اظهارات رحیمی در این جلسه که گفته بود وی از برکناری خود اطلاع داشته است، باعث شد تا متکی سکوت خود را بشکند، برکناری خود را خلاف اخلاق اسلامی بداند و مسئولین را به راست‌گویی دعوت نماید.

درباره برکناری متکی تحلیل‌های مختلفی منتشر شد. از جمله سایت ایران‌دیپلماتیک که نزدیک به دولت است نوشت: «پیش از سفر منوچهر متکی به منامه برای شرکت در اجلاس امنیتی بحرین، جلسه‌ای درباره بررسی نوع واکنش متکی به رویارویی با هیلاری کلینتون وزیر امورخارجه آمریکا برگزار می‌شود و با وجود جلسه‌ای که برگزارشد، نوع واکنش متکی به هیلاری کلینتون برخلاف آن چیزی بوده که درتهران توافق شده بود».

قدرت‌الله علیخانی درباره برکناری متکی گفت: «در همان زمانی که آقای بقایی به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور انتخاب شد، عرض کردم که پیمانه آقای متکی پر شده و کارش تمام است. اما مسائلی پیش آمد که آقای متکی ماندگار شد، اما همان موقع تحلیلم این بود که رئیس جمهور ایشان را نمی‌خواهد».

اگرچه معرفی نزدیکان احمدی‌نژاد و مشایی به عنوان نماینده ویژه در امور دیپلماتیک و دستور رهبری انقلاب مبنی بر عدم موازی‌کاری در حوزه سیاست خارجی، این گمانه را به وجود آورده بود که حضور متکی در راس وزارت خارجه برای مدتی تضمین‌شده است؛ اما دیری نپایید که اسفندیار رحیم‌مشایی که فعالیت‌های دیپلماتیک خود را پس از همایش ایرانیان مقیم خارج از کشور تعلیق کرده بود، دیپلماسیش را از سر گرفت.

وی این بار در سطحی بالاتر به سفر خارجی رفت و با پادشاه اردن دیدار کرد. حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان این گمانه را مطرح ساخته بود که متکی به دلیل اعتراض به این موازی‌کاری عزل شد. سخنی که البته از سوی مشایی تکذیب شد؛ اما باز هم ردی از مشایی در عزل و نصب‌های یک هفته اخیر نشان می‌داد.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 3.592 seconds.